Brukermedvirkning i VTA-tiltaket

24. januar 2022

Hvordan Sens Arbeidsinkludering legger til rette for at våre VTA-medarbeidere kan påvirke tjenesten vi leverer dem.  

En betydningsfull rettighet i vårt samfunn handler om muligheten til å påvirke beslutningsprosesser og utformingen av tjenester som angår deg selv – noe som kalles brukermedvirkning. 


Dette er et viktig prinsipp som sikrer at alle inkluderes og får anledning til å bestemme over eget liv, uansett alder, kjønn, funksjonsevne eller andre kategorier. I tillegg er det en tydelig sammenheng mellom brukermedvirkning og psykologiske faktorer som opplevelse av selvbestemmelse og indre motivasjon, som sammen bidrar til glede og økt trivsel i hverdagen. 


Brukermedvirkning er derfor noe vi setter høyt i tilbudet vi leverer til våre VTA-medarbeidere. Varig tilrettelagt arbeid (VTA) er et statlig tilbud om arbeid i skjermede virksomheter for personer med uføretrygd som har vansker med å sikre seg ordinært arbeid. Hensikten med VTA er å tilby arbeid og fellesskap i hverdagen, og samtidig utvikle medarbeidernes ressurser gjennom veiledning og tilpassede arbeidsoppgaver. 

For å innfri dette oppdraget trenger naturligvis vi som tiltaksarrangører å lytte til dem tilbudet er rettet mot. 


I Sens Arbeidsinkludering legger vi til rette for brukermedvirkning på flere måter. Medarbeiderne våre har både tillitsvalgte og et eget verneombud som er med i arbeidsmiljøutvalget. I tillegg måler vi brukermedvirkning ved bruk av en anonym spørreundersøkelse som årlig gjennomføres av medarbeiderne. Blant annet undersøker vi da hvordan våre tilbud oppleves, hvordan det er å samarbeide med veilederne, hva som er trivselsnivået, og hva vi kan gjøre for å bli enda bedre. 

I en tidligere undersøkelse fikk vi flere tilbakemeldinger om at medarbeiderne ønsket mer varierte arbeidsoppgaver i våre interne arbeidsarenaer. Mange syns rett og slett at oppgavene kunne bli litt for repeterende og ensformede. 


Dette hadde vi full forståelse for, og begynte derfor å tenke over måter vi kunne gjøre en endring. Vi endte med å ansette tre prosjektledere som fikk ansvar for å skape nye arbeidsoppgaver til medarbeiderne. Vi omorganiserte både logistikkavdelingen og kantinen til det vi nå kaller Miljøarena og SMAK arena, og vi opprettet også et helt nytt tilbud ved navn Digital arena. 


I samsvar med andre tilbakemeldinger har vi også oppgradert arbeidsstasjonene i Miljøarenaen med nye stoler og hev/senk-bord. Og som et ekstra tiltak investerer vi samtidig i bærbare PC-er for alle i VTA, slik at medarbeiderne kan få opplæring i flere digitale ferdigheter som er nødvendige i vårt moderne samfunn. 


Vi har nylig gjennomført en ny brukerundersøkelse i VTA. Tilbakemeldingene understreker markant hvordan det å legge til rette for brukermedvirkning gir positive resultater og økt tilfredsstillelse. Siden forrige undersøkelse er det nå en stor forbedring i medarbeidernes trivsel i det daglige. 


Medarbeiderne forteller at de er veldig fornøyde med sine veiledere og opplever å samarbeide godt med dem – noe som vitner om den fantastiske innsatsen våre veiledere legger i sitt daglige arbeid! Medarbeiderne opplever også at de har vært med på å lage sine egne mål i langt større grad enn tidligere, og de er generelt glade for at det nå finnes en større variasjon i arbeidsoppgavene. 


Dette er noe som gjør oss både glade og stolte. Tilbakemeldinger som dette viser så tydelig at det å lytte til medarbeidere og ta dem på alvor er med på å skape et bedre tilbud. 


Å påvirke retningen i eget liv burde naturligvis være en selvfølge – men det er det ikke alltid. Uheldigvis er det mange der ute som aldri opplever dette; som bare må ta til takke med hvordan ting er. Men vi vet hvor stor betydning selvbestemmelse har for trivsel i hverdagen – ikke bare for våre medarbeidere, men for folk flest. 


Det å bestemme i eget liv er et helt grunnleggende menneskelig behov, uansett hvem du er.   


Foto: Sens Media

Av Siri Hardangen 1. november 2024
Den 19. oktober arrangerte Sens Gruppen for første gang “Åpen familiedag” ved vårt hovedkontor på Løren i Oslo.
Av Bonni Grimsgaard 10. september 2024
Bidra til økt bærekraft innen ordinært arbeidsliv
Av Siri Hardangen 4. september 2024
Equass-revisor forteller om resultatene av Sens Gruppens nylige re-sertifisering i Equass: Europeisk kvalitetssikringssystem for sosialtjenester.
Miljøfyrtårn = bærekraftig drift
Av Bonni Grimsgaard 21. august 2024
Vårt hovedkontor er Miljøfyrtårn-sertifisert.
Av Bonni Grimsgaard 8. august 2024
Fem, enkle grep kan øke hverdagsgleden!
Av Rina Zeka og Eva Rusten 26. juni 2024
Sens og 4Service deler sine erfaringer. 
Av Per Lauritz Lien 21. juni 2024
Vi gratulerer lærekandidat Magnus Dalen med bestått kompetanseprøve.
Av Eilsabet Askjer Nordahl 5. juni 2024
En av våre dedikerte medarbeidere i VTA går nå over til en fast VTO-stilling i Sens.
Av Karoline Nilsen Skeid 22. mai 2024
Alle mennesker har rett til arbeid og rett til å selv velge sin yrkesvei. Det er nedfelt i Den Europeiske menneskerettighetskonvensjonen og inntatt i norsk lov.
Av Siri Hardangen 26. april 2024
Sens Arbeidsinkludering, en del av Sens Gruppen, ble denne uken anerkjent som nummer 6. blant Norges beste bedrifter (i vår kategori) av Great Place to Work Norge!
Flere nyheter
Share by: