Digital kompetanse for en digital tid

29. juni 2022

For å øke digital kompetanse har vi investert i egne PC-er til våre VTA-medarbeidere. 

Under nedstengingen i 2020 ble mange av oss sendt på hjemmekontor.
Vi måtte da lære oss å kommunisere gjennom videosamtaler, noe som viste seg å være ukjent for flere av våre VTA-medarbeidere.   

Men etter kort tid gikk det likevel ganske bra å omstille seg til denne heldigitale hverdagen. Etter noe opplæring og instruering kunne vi fint gi VTA-medarbeiderne hjemmeoppgaver og gjennomføre produktive veiledningssamtaler, selv om vi ikke kunne treffes. Denne positive erfaringen førte til at vi valgte å sette digital kompetanse på dagsorden og gjøre dette til et sentralt satsningsområde i vår strategi. 


Fremtiden er digital

Etterspørselen etter digital kompetanse er noe som øker i dagens arbeidsmarked. I veldig mange bransjer og stillinger er bruk og forståelse av digitale systemer en naturlig del av arbeidshverdagen. Det er derfor viktig at også våre VTA-medarbeidere har den nødvendige kompetansen for å kunne delta i arbeidslivet. 

Målet for VTA-tiltaket er nemlig å utvikle medarbeidernes ressurser gjennom kvalifisering og tilrettelagte arbeidsoppgaver, for slik å styrke mulighetene for integrering i det ordinære samfunns- og arbeidslivet.


PC-er til VTA-medarbeiderne

For å utvikle den digitale kompetansen har vi investert i bærbare PC-er for alle VTA-medarbeiderne som ønsker dette. Per dags dato så er dette et tilbud som omtrent halvparten av de 38 VTA-medarbeiderne hos oss har benyttet seg av. 

Opplæringen i digital kompetanse foregår både individuelt og i grupper. Digitale kompetansemål utformes sammen med veiledere og blir en del av VTA-medarbeidernes handlingsplan. I tillegg gjennomfører vi også gruppeundervisninger om grunnleggende digitale ferdigheter og bruk av systemer som Microsoft Teams og Simployer. 

Vi merker at dette er en kompetanseheving som VTA-medarbeiderne opplever som nyttig.


For det er ingen tvil om at fremtiden blir mer og mer digital – og for å henge med må vi alle sørge for å være oppdaterte. 


Foto: Sens Media

Av Siri Hardangen 1. november 2024
Den 19. oktober arrangerte Sens Gruppen for første gang “Åpen familiedag” ved vårt hovedkontor på Løren i Oslo.
Av Bonni Grimsgaard 10. september 2024
Bidra til økt bærekraft innen ordinært arbeidsliv
Av Siri Hardangen 4. september 2024
Equass-revisor forteller om resultatene av Sens Gruppens nylige re-sertifisering i Equass: Europeisk kvalitetssikringssystem for sosialtjenester.
Miljøfyrtårn = bærekraftig drift
Av Bonni Grimsgaard 21. august 2024
Vårt hovedkontor er Miljøfyrtårn-sertifisert.
Av Bonni Grimsgaard 8. august 2024
Fem, enkle grep kan øke hverdagsgleden!
Av Rina Zeka og Eva Rusten 26. juni 2024
Sens og 4Service deler sine erfaringer. 
Av Per Lauritz Lien 21. juni 2024
Vi gratulerer lærekandidat Magnus Dalen med bestått kompetanseprøve.
Av Eilsabet Askjer Nordahl 5. juni 2024
En av våre dedikerte medarbeidere i VTA går nå over til en fast VTO-stilling i Sens.
Av Karoline Nilsen Skeid 22. mai 2024
Alle mennesker har rett til arbeid og rett til å selv velge sin yrkesvei. Det er nedfelt i Den Europeiske menneskerettighetskonvensjonen og inntatt i norsk lov.
Av Siri Hardangen 26. april 2024
Sens Arbeidsinkludering, en del av Sens Gruppen, ble denne uken anerkjent som nummer 6. blant Norges beste bedrifter (i vår kategori) av Great Place to Work Norge!
Flere nyheter
Share by: