Sens Arbeidsinkludering
Sens Utvikling
Emploi
Sens Eiendom
Under nedstengingen i 2020 ble mange av oss sendt på hjemmekontor.
Vi måtte da lære oss å kommunisere gjennom videosamtaler, noe som viste seg å være ukjent for flere av våre VTA-medarbeidere.
Men etter kort tid gikk det likevel ganske bra å omstille seg til denne heldigitale hverdagen. Etter noe opplæring og instruering kunne vi fint gi VTA-medarbeiderne hjemmeoppgaver og gjennomføre produktive veiledningssamtaler, selv om vi ikke kunne treffes. Denne positive erfaringen førte til at vi valgte å sette digital kompetanse på dagsorden og gjøre dette til et sentralt satsningsområde i vår strategi.
Fremtiden er digital
Etterspørselen etter digital kompetanse er noe som øker i dagens arbeidsmarked. I veldig mange bransjer og stillinger er bruk og forståelse av digitale systemer en naturlig del av arbeidshverdagen. Det er derfor viktig at også våre VTA-medarbeidere har den nødvendige kompetansen for å kunne delta i arbeidslivet.
Målet for VTA-tiltaket er nemlig å utvikle medarbeidernes ressurser gjennom kvalifisering og tilrettelagte arbeidsoppgaver, for slik å styrke mulighetene for integrering i det ordinære samfunns- og arbeidslivet.
PC-er til VTA-medarbeiderne
For å utvikle den digitale kompetansen har vi investert i bærbare PC-er for alle VTA-medarbeiderne som ønsker dette. Per dags dato så er dette et tilbud som omtrent halvparten av de 38 VTA-medarbeiderne hos oss har benyttet seg av.
Opplæringen i digital kompetanse foregår både individuelt og i grupper. Digitale kompetansemål utformes sammen med veiledere og blir en del av VTA-medarbeidernes handlingsplan. I tillegg gjennomfører vi også gruppeundervisninger om grunnleggende digitale ferdigheter og bruk av systemer som Microsoft Teams og Simployer.
Vi merker at dette er en kompetanseheving som VTA-medarbeiderne opplever som nyttig.
For det er ingen tvil om at fremtiden blir mer og mer digital – og for å henge med må vi alle sørge for å være oppdaterte.
Foto: Sens Media